Informace z jednání zastupitelstva 15.12.2021
- Na základě podnětu obyvatel Budyňska zastupitelstvo hlasovalo o zařazení předloženého bodu na pořad jednání. Byla totiž splněna zákonem dané podmínka a o zařazení bodu k projednání zastupitelstvem požádalo více než 0,5% obyvatel Budyňska. Zastupitelstvo má ze zákona uloženou povinnost takový bod projednat, a tak měl být tento bod přímo zařazen do programu zastupitelstva zvláště pak, když mělo město tento podnět k dispozici s dostatečným předstihem. Tento postup (hlasovat o zařazení bodu na pořad jednání) je v rozporu se zákonem. Zastupitelé nicméně projednání tohoto bodu nakonec odsouhlasili. Obyvatelé Budyňska usilovali o navýšení počtu stávajících nádob na tříděný odpad a o instalaci sběrných nádob na plasty. V následujícím projednání tohoto bodu starosta uvedl, že jde o nesmyslný požadavek, a že počet nádob bude řešen až po vyhodnocení pilotní části průběhu sběru komunálního odpadu v novém režimu. Navýšení nádob zastupitelstvo odmítlo i ve sníženém počtu, tedy ani pro kompromis nebylo nalezeno pochopení ze strany zastupitelstva. Prostor k novému jednání můžeme očekávat nejdříve v polovině roku 2022. Přání obyvatel nebylo vyslyšeno a zastupitelé jakékoliv, byť i sebemenší, navýšení počtu sběrných nádob a instalaci nádob na plast pro tříděný odpad jednomyslně zamítli.
Tento bod můžete sledovat na záznamu v čase od 6:22
- V rámci Zprávy o činnosti rady byl položen dotaz na cestu pana místostarosty do Burgundska. Pan Kindl všechny informoval o průběhu cesty, o navštívených památkách, městech a výletech a následně odpověděl, že získané zkušenosti budou využity při získávání grantů a dotací. Žádný parametr, kterým by toto efektivnější získávání grantů a dotací bylo monitorováno, stanoven nebyl. Ve stejném bodu byl položen dotaz na systém odměňování vedoucích pracovníků příspěvkových organizací města-školy, školky a jídelny. Po starostově konstatování, že jde o perverzní dotaz, bylo jím samotným následně řečeno, že tyto prostředky schvaluje rada města a detaily budou zveřejněny na webu města. K odměnám starosta dále uvedl, že je považuje za odpovídající, zasloužené a stanovené spravedlivě. Starosta ještě doplnil, že tyto odměny nejsou vypláceny z prostředků města, ale přesto musí být radou města schváleny.
Tento bod můžete sledovat na záznamu v čase od 28:31
- Při projednávání vyhlášky o místním poplatku a vyhlášky o obecním systému odpadového hospodářství nedošlo k žádným změnám. V diskusi k tomuto bodu byl starosta seznámen se stanovisky Ministerstva vnitra, Ministerstva financí, Kanceláře ombudsmana a právní kanceláře Frank Bold k možnosti poskytnout slevu z poplatků za sběr komunálního odpadu. Starosta i zastupitelé byli informováni o tom, že neexistuje žádný právní důvod, který by městu zakazoval slevu na poplatku poskytnout. Starosta nadále trvá na svém názoru, který prezentoval už na veřejném jednání komise pro odpady. Žádná stanoviska ministerstev ho nezajímají a citace jeho slov: „Žádné slevy na poplatcích není možné poskytnout.“ Uvádíme, že jde o opakovanou lež, a to jak s odkazem na výše zmíněná stanoviska, tak na běžnou praxi, kdy například i města jako Olomouc, Brno a další tuto slevu seniorům běžně poskytují. Vyjádření zmíněných institucí bylo na těchto úřadech a institucích vyžádáno na základě výzvy samotného starosty, kterou přednesl na veřejném jednání komise k odpadům. Odpovědi a realita starostu však nezajímá.
K systému odpadů: V klíčových parametrech zůstalo vše tak, jak komise pro odpady připravila. Popelnice musí být vybavena čipem, sazba je 1,40 Kč za kg. Platba za rok 2022 bude vyúčtována začátkem roku 2023. Z důvodu obezřetnosti navrhujeme, aby si obyvatelé vždy, když si nechají vyvézt popelnici, uložili „do hrnečku“ částku ve výši 1,40 Kč x 30 kg = 42,-Kč. Doporučujeme „odložit“ si raději bokem za každou popelnici 50,-Kč, pak budete mít jistotu, že vás úhrada za popelnice na začátku roku 2023 nemile nepřekvapí. Dále doporučujeme ještě zlepšit třídění odpadu a minimalizovat tak množství odpadu, který bude končit ve vaší popelnici.
Tento bod můžete sledovat na záznamu v čase od 1:13:51
- Prodej pozemků: Zastupitelstvo odsouhlasilo prodej drobného pozemku v Nížebohách. Šlo o prodej několika málo metrů čtverečních, který narovnává aktuální situaci a řeší nesoulad mezi realitou a úřední evidencí. Zastupitelstvo dále neodsouhlasilo prodej dvou pozemků v Budyni nad Ohří a oba neprodalo ze stejného důvodu. Město pozemky z podstaty věci neprodává, pokud existuje možnost, že by je v budoucnu mohlo potřebovat a pokud jsou například v těsném sousedství silnic apod. V jednom případě pozemek pronajalo vlastníkovi sousední nemovitosti a v druhém případě o pronájmu nejednalo, neboť o pronájem nebylo požádáno.
Tento bod můžete sledovat na záznamu v čase od 1:49:25
- Byla představena Komunitní strategie města, kterou vypracovala nezávislá, městem najatá, odborná společnost. Tato studie mimo jiné obsahuje socioekonomickou analýzu Budyňska, seznam strategických investic a zamýšlených projektů. I přes chyby, které uvedené dokumenty obsahuji, a to zřejmě s ohledem na dynamiku měnícího se prostředí –podmínky se mění de facto v reálném čase, považujeme za nejklíčovější zjištění údaje týkající se školy, podnikání, a věku obyvatel, která jsou alarmující. V Budyni je nejnižší/nejhorší parametr vzdělanosti, a to jak v porovnání s okolními obcemi, tak i ve srovnání s celým Ústeckým krajem. Vzhledem ke skutečnosti, že například ve srovnání s celým Ústeckým krajem, kde se nacházejí problémové lokality jako Chánov, Předlice, Trmice, Bílina apod. máme horší vzdělanost, než je průměr za celý kraj. Stejný „problém“ máme i na úrovni podnikatelské aktivity. V Budyni je nejhorší ukazatel podnikatelské aktivity, a to jak v porovnání s okolními obcemi, tak s průměrem za Ústecký kraj. Dále je zřejmé, že Budyně stárne. Z porovnání s okolními obcemi a celým krajem se ukazuje, že, Budyně je město s nejvyšším indexem stáří. Komunitní strategie neobsahuje žádné konkrétní kroky, které by tyto problémy řešily, a které jsou pro budoucnost klíčové. Ve všech těchto parametrech jsme nejhorší z okolních obcí a jsme i horší, než je průměr za celý Ústecký kraj. Město musí zcela bezpodmínečně investovat do vzdělání, do zvýšení kvality školky, školy, do zvýšení kvality života mladých obyvatel, do podpory podnikání a do infrastruktury sloužící populaci seniorů. Žádný z těchto směrů strategie neobsahuje.
Tento bod můžete sledovat na záznamu v čase od 2:27:18
- V bodu: Hospodaření města a rozpočet se neobjevilo žádné překvapení, tedy kromě skutečnosti, že ještě v září byl plánovaný schodek rozpočtu na rok 2022 na úrovni cca 30 mil. Kč, zatímco na včerejším jednání již tento plánovaný schodek dosáhl úrovně téměř 50 milionů Kč. Zastupitelé tento schodek jednomyslně schválili. Na dotaz ohledně možného rozpočtového provizoria a dopadů tohoto celostátního stavu do fungování obce byla poskytnuta odpověď, že město předpokládá, že rozpočtové příjmy v prvním kvartálu roku 2022 budou naplněné. V otázce „omezení“ investičních výdajů, žádné vyjádření nezaznělo. Starosta obecně uvedl, že je dobré peníze investovat, než aby ležely bez užitku a jakéhokoliv výnosu na bankovních účtech –doslova „pod matrací“ a to zejména s ohledem na aktuální inflaci, která snižuje hodnotu peněz. Toto prohlášení je opět dokladem lží, nepravd a demagogie, které starosta vytrvale prezentuje. Na přímý dotaz právě na vklady města, úročení, inflaci a pokles hodnoty totiž starosta na minulém zastupitelstvu uvedl, citace odpovědi: „Tento předpoklad je nepravdivý, není ani v souladu se základními znalostmi o mikroekonomických vazbách v rámci ekonomické společnosti.“ K tomu snad jen, že inflace (vývoj cenové hladiny) je makroekonomická, a nikoliv mikroekonomická veličina a všem, kdož se o ekonomii alespoň okrajově zajímají, je tato skutečnost zřejmá. Rozpor mezi tím, co starosta říkal v září a tím co říká dnes je zjevný. Zcela evidentně mění svá vyjádření, tak jak je právě potřeba a co zrovna potřebuje obhájit. Konzistenci, erudici a znalost tak není možné vůbec očekávat, ale to nejlepší přijde teprve v následujícím bodě…
Tento bod můžete sledovat na záznamu v čase od 2:35:21
- Schválení dodatků ke smlouvám. Doporučujeme shlédnout celý tento bod v rámci streamu. Zastupitelstvo mělo schválit dodatky ke smlouvám na projekty Mateřská škola a Nížebohy. Problémem je, že dodatky jsou již dávno podepsané. Starosta podepsal tyto dodatky bez toho, aniž by mu to zastupitelstvo uložilo a tento podpis schválilo. Na přímý dotaz, zda jsou dodatky podepsané či nikoliv, starosta informoval jak veřejnost, tak zastupitele, že dodatky samozřejmě podepsané nejsou. Vzhledem ke skutečnosti, že tyto dodatky jsou zveřejněné a máme je k dispozici, jsme byli nepravdivou odpovědí starosty tak zaskočeni, že jsme zprvu nebyli ani schopni na tuto lež reagovat. V nastalém šumu starosta poté, co mu jeden z přítomných zaměstnanců úřadu sdělil, že dodatky jsou podepsané, uvedl, že tedy dodatky jsou již vlastně podepsané. Nebudeme vám kazit dojem z celé situace a shlédněte video. Problémem je, že starosta nikdy nesmí podepsat cokoliv dopředu. Starosta nikdy nesmí podepsat nic k čemu ho nepověří zastupitelstvo, a to ani dodatek ke smlouvě, kterou zastupitelstvo již dříve schválilo. Starosta nikdy nesmí podepsat bez zastupitelstva nic, co by zhoršilo postavení města, a to jak právně, tak ekonomicky. Svými podpisy na dodatcích, které svévolně uzavřel a prodloužil lhůtu pro dokončení de facto odpustil stavební firmě penále za nedodržení termínu dokončení prací. V případě mateřské školy jde o částku cca 9.500,-Kč denně a v případě akce Nížebohy jde o 13.000,-Kč denně. Ke včerejšímu dni tak jde celkem o částku cca 1.200.000,-Kč. Každý den toto číslo roste celkem o 22.500,- Kč. S ohledem na uvedenou částku 1,2 mil. Kč se pak jeví vše dříve probírané, například „neinstalování nových nádob na tříděný odpad“, „neposkytnutí slevy seniorům na odpady“ jako legrace. Kdyby město totiž trvalo na uzavřených smlouvách a trvalo na jejich dodržování a uplatnilo penále, tak můžeme mít „zdarma“ jak další nádoby na tříděný odpad, tak i slevu pro seniory a kdo ví co dalšího? Nabízí se otázka: Kolik takových dodatků existuje z let minulých? O kolik peněz bylo město obdobným způsobem připraveno? Na základě podnětu z řad veřejnosti k tomu, aby zastupitelé o „uzavření dodatků“ hlasovali po jménech a poté, co byli informováni, jaké důsledky může mít jejich rozhodnutí o tom, že „dodatečně schválí“ a “posvětí” uzavřené dodatky, a to jak pro město, tak zejména i pro ně jako zastupitele, došlo k přerušení schůze. Po přerušení jednání, navržené přestávce a poradě jen několika málo, a nikoliv všech zastupitelů se starostou, byl tento bod z jednání zastupitelstva stažen.
Tento bod můžete sledovat na záznamu v čase od 3:44:29
- Zastupitelstvo odsouhlasilo podání žádostí o dotace na výstavbu work-outového hřiště a výstavbu pavilonu šaten základní školy.
Tento bod můžete sledovat na záznamu v čase od 4:16:15
- V rámci bodu změny územního plánu zastupitelstvo schválilo, že dojde ke změně charakteru některých pozemků v majetku ZEPOSu v okolí kravína na konci ulice Fáryho. Na dotaz, co ZEPOS s pozemky zamýšlí, starosta odpověděl, že město tyto informace nemá. Zastupitelstvo odsouhlasilo změnu charakteru zmíněných pozemků a může tam tak nově vzniknout „průmyslová výroba“. Původně se jednalo pozemky určené pro zemědělskou výrobu a nyní mohou být použity k výstavbě například průmyslového areálu-průmyslová výroba.
Tento bod můžete sledovat na záznamu v čase od 4:19:23
- Na úřadu města proběhla kontrola z Ministerstva vnitra, která prověřovala postup města v rámci výkonu jeho úkolů, kompetencí a povinností. Kontrola konstatovala chyby a uložila městu tyto chyby napravit. Starosta přislíbil, že zprávu MV vnitra zveřejní a chyby budou napraveny. Zastupitelstvo uložilo starostovi chyby napravit a vypracovat zprávu pro MV o nápravě chyb. Jakmile bude zpráva z MV zveřejněna, tak vás s ní seznámíme.
Tento bod můžete sledovat na záznamu v čase od 4:22:29
- Město rozdělilo nalezenou hotovost v poměru 10% nálezce 90% město. Po uplynutí zákonem stanovené lhůty je město oprávněno postupovat tímto způsobem. Poctivému nálezci je třeba poděkovat.
Tento bod můžete sledovat na záznamu v čase od 4:33:15
- Zastupitelstvo bylo seznámeno s Aktualizací programu regenerace městské památkové zóny. Významnými akcemi jsou rekonstrukce synagogy, která postupuje s využitím dotací, grantů a fondů a rekonstrukce hradní sýpky. Tato akce bude finančně náročná a svým rozsahem a významností srovnatelná se synagogou. V rámci sýpky probíhá stavební řízení a čeká se na schválení projektové dokumentace příslušnými orgány. Zeptali jsme se, zda by bylo možné, aby město otevřeně a s předstihem prezentovalo podobu architektonických studií na chystané stavby. Místostarosta dal příslib, že to půjde –alespoň na úrovni úvodní vizualizace zamýšleného stavu a studie zamýšleného projektu. Na základě vyjádření místostarosty k rekonstruované synagoze, kdy je očekáváno, že se synagoga stane významným turistickým cílem, jsme se zeptali, zda je v rámci právě schválené „Komunitní strategie města, rozvoje“ uvažováno s tímto nárůstem turistického ruchu a zda jsou připravovány projekty tak, aby město a jeho infrastruktura zvýšený turistický ruch zvládlo (například otázka parkování autobusů, dopravní obslužnosti, servis pro návštěvníky atd.). Přímá odpověď nezazněla a stačit muselo jen drobné pokývání hlavou pana místostarosty.
Tento bod můžete sledovat na záznamu v čase od 4:35:54
- V části dotazy a různé jsme se ptali na tělocvičnu:
Kdy budou provedeny úpravy dveří? Jde o dveře, které neodpovídají ani stavebním normám a ani projektové dokumentaci. Opravy začnou probíhat po ukončení „zimní sezóny“ provozu haly.
Kdy bude dodána ochrana akustických panelů? Starosta konkrétní termín neuvedl…
Jakým způsobem a kdy byly dodavateli reklamovány nedodělky a chyby? Tyto reklamace byly provedeny ústně, neboť dle starosty je i ústní smlouva smlouvou.
– Z našeho pohledu je nepřípustné, aby komunikace v rámci uplatnění záruk, oprav apod. probíhala ústně a neexistovaly žádné dokumenty například svědčící o tom, že město v souladu s platnou smlouvou uplatnilo všechny chyby a v rámci reklamace požaduje jejich nápravu.
– Smlouvy obsahují ustanovení, která jasně specifikují, jak postupovat a jsme si jisti, že je potřeba vše činit tak, aby bylo možné vůli města kdykoliv prokázat, a nikoliv odkázat na „ústní uplatňování“ reklamací. Smlouva ve svém znění uvádí “že objednatel je povinen reklamovat vady díla písemně”.
- Na koho přešla práva uplatňovat záruky v rámci výstavby tělocvičny? Dle sdělení starosty jsou součástí převodu stavby z majetku TJ Sokol do majetku města i záruky, ale na koho, kdy a zda tyto záruky přešly spolu s převodem haly do majetku města, starosta neuvedl.
– Starosta uvedl, že byl osobou, která byla zmocněna TJ Sokol Budyně jako její zástupce v rámci projektu sportovní haly. K tomu uvádíme, že z našeho pohledu jde o zvláštní krok, kdy ve vztahu SOKOL-MĚSTO-DOTACE je starosta osobou, která zastupuje oba subjekty (SOKOL a MĚSTO). Tatáž fyzická osoba, která navíc zastupuje obě strany, přičemž každá ze stran má opačné zájmy?
– V rámci haly máme požádáno o kompletní smluvní dokumentaci, a to i ke vztahu SOKOL-MĚSTO a po jejím poskytnutí a prostudování budeme usilovat o zákonný postup v rámci reklamací, sankcí a dodržení všech ustanovení tak, abychom ochránili práva a majetek města.
Tento bod můžete sledovat na záznamu v čase od 5:08:30
Na úplný závěr schůze zastupitelstva starosta uvedl, že místní škola je epicentrem COVIDu a vyzval všechny přítomné k obezřetnosti, opatrnosti a k dodržování stanovených pravidel. Škola a školka nebude svůj provoz nijak omezovat a budou fungovat v normálním režimu až do svátečních dnů.
Pracujeme pro Vás. Přejeme krásné Vánoce a hodně zdraví.
Vaši OPLB