Kontrola usnesení
Starosta provedl kontrolu usnesení z minulého zastupitelstva a konstatoval, že všechna usnesení byla splněna.
Dotázali jsme se tedy, jak bylo splněno usnesení o přistoupení ke spolku Koridor D8 (Spolek hájící zájmy obcí v okolí D8 a plánované vysokorychlostní železnice).
Starosta konstatoval, že se rada města rozhodla, že zatím nebude přistupovat a že je to nyní pro město zbytečné (i když to všichni zastupitelé na prosincovém jednání schválili v poměru 15:0 – pozn. Rada nemůže změnit rozhodnutí ZM). Podle starosty bude možné vstoupit i v budoucnu. To nemusí být úplně pravda, protože spolek Koridor D8 se chystá zrušit vstup Budyně.
Koaliční zastupitelé ani nechtěli usnesení o přistoupení na náš návrh zrušit. Usnesení tedy zůstává nesplněno a starosta Kindl porušuje zákon.
Informace starosty o činnosti rady
Čistírny
Dotazovali jsme se na soukromé a komunitní čistírny odpadních vod pro občany místních částí. Město má možnost čerpat výhodné dotace, ale technický manažer Petr Medáček, reagoval, že nevidí smysl je pořizovat. Prý domácí ČOV nemají vizi. Vizí Petra Medáčka je pořízení traktoru a čerpací nádoby na svoz žump. Starosta a místostarosta se k problematice nevyjádřili.
Svoz žump
Byl proveden dotazníkový průzkum, zda by někdo měl o službu zájem, účastníky by bylo dle města cca 80 domácností.
Rada města vyhlásila výběrové řízení na techniku (traktor+vlečka 10m3). Bohužel, rada města, ani technický pracovník, Petr Medáček, nebyli schopni na náš dotaz předložit ekonomickou analýzu projektu. Nevíme tedy, jak projekt zatíží rozpočet města v tomto roce a samozřejmě v letech následujících. Město analýzu nemá a plánuje ji udělat, až se projekt rozjede. Zastupitelé za OPLB tento přístup hodnotí jako naprosto špatný příklad z hlediska plánování a nákladů. Jde o jasný příklad, kdy je na sílu přijato rozhodnutí bez toho, aniž by bylo dopředu jasné co to přinese a co to bude stát.
Z dostupných informací pouze víme, že služba by měla být na hranici
cca 2 000,-Kč za vývoz a majitelé si budou muset udělat přípojku na veřejném místě, tak aby svozová technika mohla čerpat bez účasti majitele. Podle dostupných údajů to vypadá, že fekál bude muset být v neustálém provozu, nezbyde čas na servis, ani jakékoli nenadálé situace.
Obsazování komisí
Dotazovali jsme se na přijetí námi navržených členů komisí.
Do sportovní komise byli doplnění členové TJ Sokol p.Černý a p.Blecha a dále p.Jelínek.
Kdy dostaneme odpověď předsedů ostatních komisí a zda naše navržené členy přijmou nebo ne, jsme se nedozvěděli.
Bytový dům č.p. 340 a jeho rekonstrukce
Tento projekt se již realizuje. Došlo k výměně topného systému za cca 2 300 000,-Kč a nyní se pracuje na zateplení objektu, náklady pro město cca 3 130 000,-Kč, na zbytek investic byla schválena dotace.
Dotázali jsme se jakým způsobem dojde k aktualizaci nájemného, neboť objekt bude zrekonstruován a pro město je zatížen náklady ve výši 5 430 000,-Kč .
Odpověď zněla, že dojde ke zvýšení nájemného o celkovou sumu investice rozpočítanou na všechny nájemníky v objektu a dále ještě o navýšení o úrokovou sazbu. Do konce dubna by mělo město zpracovat mechanismus pro zvyšování nájemného v případě investic do objektů po rekonstrukci.
Původně zamýšlený úvěr byl zamítnut, z důvodu dostatečné výše vlastních prostředků na běžném účtu.
Vydání platební karty ČS p.Medáčkovi
Dotázali jsme se proč město vydává platební kartu technickému manažerovi, Petru Medáčkovi. Platební kartou disponoval vždy pouze starosta. Odpověď zněla, že důvodem je nákup dálkových přístupů a neexistuje jiná možnost jak toto kupovat. Na náš doplňující dotaz zda existují pravidla používání takové karty, ideálně interní předpis na používání karty, který by říkal, jak takovou platební kartu používat, nám bylo odpovězeno, že ne.
Komunikační kanály pro občany
Před časem jsme přišli s nápadem, že by město vylepšit svou komunikaci ke všem občanům. Tedy nejen těm, kteří mají Facebook, nebo odebírají mobilní rozhlas, ale i těm, kdo si rádi prolistují tištěný občasník. Ještě v únoru na pracovním setkání s ostatními zastupiteli byl tento náš návrh všeobecně přijat a odsouhlasen jako užitečný. Nyní tuto oblast zpracovává technický manažer Petr Medáček. Jeho úkolem je vytvoření komunikačního kanálu pro občany na základě mobilního rozhlasu a kabelové televize, kde by každé úterý měl být zveřejňován newsletter (tedy nic nového, kabelovka a mobilní rozhlas). Kvartálně by však měl být tento zpravodaj vydáván a tištěn i pro naše seniory a to v papírové podobě. Součinnost OPLB již dále není potřeba, ale jsme rádi, že naše nápady město dále rozpracovává. Těšíme se na finální podobu projektu.
Kabelová televize
Prodloužení licence na dalších 12 let.
Technický manažer Petr Medáček konstatoval, že kabelová televize je podmínkou pronájmu bytu a je to dle občanského zákoníku. Tento údaj je nepravdivý a samozřejmě je možné upravit nájemní smlouvu způsobem, který umožňuje “kabelovku” nemít. Stačí, pokud se obě strany shodnou. Navíc je, jak nám bylo sděleno, několika občany Budyňska, případná smlouva na kabelovou televizi uzavírána nikoliv s městem, ale s cizí, externí společností. V takovém případě je nátlak na obyvatele “musíš mít kabelovku, pokud jsi v obecním bytě” v jasném rozporu se zákonem. Navíc pokud jsou občané nuceni uzavírat takovou smlouvu s dalším, cizím, externím subjektem.
Strategický dokument a spolupráce s SPF Group
Náš dotaz směřoval, proč oslovujeme stejnou společnost, která nám vytvořila předražený strategický plán (několikanásobně dražší než pro podobná města).
Technický manažer Petr Medáček na toto reagoval, že společnost musíme použít a že pro nás bude bezplatně vyhledávat dotace.
Pozn. Ověřili jsme toto sdělení jak ve strategickém plánu, tak ve smlouvě s agenturou, ve smlouvě žádná povinnost využít tuto firmu není. Ve strategickém plánu se hovoří pouze o tom, že agentura poskytne městu 1-2 konzultace ročně zdarma.
Budyňský poutník
Akce je již naplánována, bližší info najdete zde: https://www.facebook.com/budynskypoutnik
Na tuto akci je podaná žádost o dotaci, která je ve výši 30%.
Ptali jsme se, jak tato akce zatěžuje rozpočet města, p. Vanča nám sdělil, že dle minulých let je to nákladově cca 490 tis a příjmově cca 520 tis.
Dalším dotazem bylo, kdo vybírá kapely do programu – toto je v gesci MPZ Agency, která na této akci s městem spolupracuje.
Volné prostředky na účtech
V tuto chvíli máme na běžném účtu 57 855 572,-Kč.
OPLB radnici již několik let upozorňuje, že mít peníze pouze na běžném účtu je, vzhledem k vysoké inflaci, neekonomické. Na běžném účtu totiž dostanete maximálně desetinky procenta. Při inflaci zhruba 16% přicházíme každý rok tak všichni zhruba o 9,3 milionu. Jen tak. Až na pracovním setkání zastupitelů v únoru nám vedení města slíbilo, že prověří situaci na trhu. Nakonec byly poptány nabídky na správu peněžních prostředků u tří bank – tyto nabídky budou zaslány i zastupitelům OPLB. Na toto poukazujeme dlouhodobě a stále se ze strany města nic výrazného nedělo a veřejné peníze jen ubývají. Každý měsíc takhle zmizí cca 773 tisíc korun.
Zůstatek na účtech 58.000.000,- Kč
Inflace 16% = znehodnocení
Výše meziročního znehodnocení 9.280.000,- Kč
Měsíční znehodnocení – ztráta pro město 773.333,- Kč
Dotace z programu regenerace MPZ
Bude podána dotace na opravu oken kostela za cca 520 000,-Kč, dotace je ve výši 100%, město nenese náklady žádné, pouze se tato částka převede na farnost.
Synagoga, schválená výše cca 200 000,-Kč na stavební práce.
Bude podána žádost o dotaci na opravu krovu a patra stropu na dům “Hampl”.
V tuto chvíli probíhají projektové práce, zatím bez vize využití tohoto domu.
Majetkové záležitosti
9/1 Žádost o koupi pozemku v Kostelci n.O. č.p. 126/1
Neprodáno z důvodu sesuvu stráně, město řeší s vodárnami, žadatel bude účastník jednání
9/2 Žádost o koupi části pozemku Budyně n.O. č.p. 609/5
Byl schválen pronájem.
9/3 Žádost o koupi pozemku v k.ú. Písty č. 346/3
Byl schválen pronájem.
9/4 Žádost o koupi části pozemku v k.ú. Vrbka č. 751/2
Byl schválen pronájem.
9/5 Žádost o koupi pozemku v k.ú. Vrbka č. 708/20
Byl schválen pronájem.
9/6 Žádost o odprodej části pozemků č.p. 26/7,126/2 a 26/1 v k.ú. Kostelec n.O.
Schváleno za cenu 50 ,-Kč a schválen prodej.
9/7 Bezúplatný převod pozemků č.p. 1491/10 a a 1491/11 v k.ú. Schváleno
9/8 Upřesnění cenové nabídky pozemků v lokalitě Lada
Jedná se o cca 15 tis m2 za cenu cca 700 000,- neschváleno.
Investiční záměry
Požadovali jsme podrobnosti k tomuto bodu, abychom se na jednání mohli připravit a dostali jsme odpověď od pana starosty s přesným výčtem toho, co se bude ve zmíněném bodu probírat.
Bod 10) Investiční záměry, bude hlavně informativní (převážně pro nové zastupitele).
Autobusové zastávky v Kostelci n.O., je již odsouhlaseno minulým zastupitelstvem.
Autobusové zastávky v Břežanech n.O., je již odsouhlaseno minulým zastupitelstvem.
Zateplení b.d.340, akce již probíhá.
Nový zdroj vytápění ŠJ, akce již probíhá.
Zateplení ŠJ, je již odsouhlaseno minulým zastupitelstvem.
Informace budou podány na zastupitelstvu.
Ing. Petr Kindl starosta Budyně nad Ohří
Na ZM byla zastupitelům promítnuta tabulka s jednotlivými projekty a hodnotou investice.
Poté následovalo hlasování o jednotlivých projektech s dovětkem: “zastupitelstvo si nevyhrazuje další pravomoci v samostatné působnosti v této záležitosti, které spadají do kompetence rady dle § 102 zákona o obcích”
To znamená, že se zastupitelé zbaví všech možností do budoucna o těchto projektech rozhodovat. Rozhodovat o nich bude pouze rada města, pokud vezmeme, že rada hlasuje nadpoloviční většinou, tak stačí 3 osoby, které budou v našem městě rozhodovat o milionových investicích a výdajích.
Tři lidé v radě rozhodnou a zastupitelé mohou jen mlčet.
Tento přístup je podle nás naprosto špatný, protože koncentruje veškeré pravomoci pouze do rukou rady města, která přijímá svá rozhodnutí na NEVEŘEJNÝCH JEDNÁNÍCH, tedy bez účasti a kontroly veřejnosti. Kola výdajů se tak budou roztáčet pod rouškou tajemství a v bezpečí rady města.
Technický manažer Petr Medáček na tuto formulaci reagoval tím, že toto vyžaduje zákon o obcích a že tento dodatek je doplněn v reakci na naše dřívější stížnosti na nezákonné uzavírání dodatků ke smlouvám s dodavateli města. Technický manažer Petr Medáček svévolně, sám a bez jakéhokoliv jednání v zastupitelstvu, které by jeho činům předcházelo a odpouštěl různým firmám penále v hodnotě milionů korun, což podle našeho názoru i názoru právní kanceláře Frak Bold, činil v rozporu se zákonem. Dodatky přitom mělo schválit zastupitelstvo. O tomto podivném procesu jsme Vás již informovali a dále se tomu věnujeme.
Rozpočtová opatření
– rozpočtová opatření schválená radou – schváleno
– rozpočtové opatření RO 2023/004, tedy navýšení rozpočtu o 500 000,-Kč na nákup traktoru a vlečky na žumpy z původních 2 000 000,-Kč – schváleno.
Za OPLB samozřejmě platí, že pokud není ekonomická analýza projektu, tak by se žádná technika kupovat neměla a navíc by mělo o takto vysokém výdaji vždy rozhodovat zastupitelstvo.
Různé
Zastupitelé OPLB pro dosažení větší transparentnosti konání radnice navrhli bod do programu.
název bodu:
Vyhrazení pravomoci zastupitelstva.
Text usnesení: Zastupitelstvo města Budyně nad Ohří si vyhrazuje pravomoc dle zákona o obcích č. 128/2000 Sb. dle §84, bod 4 rozhodovat o uzavírání všech smluv, jejichž finanční plnění přesahuje částku 500 000,- Kč.
Co nás jako zastupitele k tomuto kroku vede?
Smyslem tohoto usnesení je, aby jednotlivé úkony a jednání obce byly transparentní a to na všech úrovních včetně rady, zastupitelstva a případně i komisí. Především se jedná o finančně náročné akce typu rekonstrukce, výstavba, nebo nákup drahého vybavení, což by se mělo řešit veřejně.
Chceme, aby se vedení města vrátilo k postupu, který zde kdysi býval: rada města schválí jednotlivé rámcové záměry. Dále je postoupí zastupitelstvu a o podpisu smluv následně rozhoduje pouze zastupitelstvo. Pozn: Toto se výrazně změnilo od kauzy dodatků na rekonstrukci MŠ, kdy od té doby všechny smlouvy směřují pouze do Rady města, včetně schválení dalších dodatků a tím je zastupitelstvo zcela „vyřazeno“ a nemůže smlouvy nijak ovlivnit.
Proto navrhujeme, aby si rozhodování o takovýchto investicích vyhradilo zastupitelstvo města. Jedině tak lze zajistit transparentní a jednotné rozhodování obce jako celku navenek a současně zajistit odpovídající prostor pro veřejnou diskuzi k takovým úkonům. Cílem pro nás, jako OPLB je absolutní otevřenost a spolurozhodování obyvatel a nikoliv “schovávání se v radě a za radu”. Protože i pro rozhodování v radě se radní rozhodli, že budou tajit jak, který radní hlasoval.
A jak bylo tedy o našem návrhu hlasováno? OPLB pro 5, proti 8, zdrželi se 2 (p. Aleš Král a p. P.Kindl) – pro vzdání se všech pravomocí ve prospěch rady města hlasovali zastupitelé Hartmanová, Horáčková, Rážková, Doušová, Vanča, Vogel, Král, Šatra.
Komunální odpady:
Několik měsíců jsme čekali na analýzu odpadů, kterou nám město slíbilo, a na které pracovalo od začátku roku. Tuto analýzu připravoval a následně představil místostarosta pan Vanča. Celkem se jednalo o jednu tabulku, která měla dva sloupce a osm řádků. Po shlédnutí této tabulky (žádali jsme o ní opakovaně dopředu, ale nebyla nám samozřejmě poskytnuta), bylo zřejmé, že uvedená data jsou chybná a vůbec nevedou k potřebné ekonomické analýze odpadů. Výsledkem této analýzy bylo pouze konstatování, že průměrná váha popelnice se snížila.
Technický manažer Petr Medáček doplnil, že v dubnu/květnu očekáváme výslednou bilanci svozů komunálního odpadu a poté oznámíme spol.BEC, že odstupujeme od placení paušální částky – zda je to reálné, uvidíme.
Na Budyňsku se sice popelnice váží, ale svozové firmě se platí pravidelná paušální částka každý měsíc, bez ohledu na objem svezeného odpadu.
Pozn. Ověřovali jsme znění smlouvy mezi městem a spol.BEC a je zde jasná formulace možné výpovědi pouze v případě hrubého porušení povinností a pak je tedy výpovědní lhůta 6 měsíců. Je tedy pravděpodobné, že celý rok 2023 bude město platit nevýhodný paušál, ať odvezeme odpadu kolik chceme. To samozřejmě vůbec nemotivuje ke třídění odpadu.
Měsíční platba za rok 2022 byla 62 864,-Kč bez dph
Měsíční platba za rok 2023 je 72 294,-Kč bez dph.
Město tím, že nezvýšilo poplatek na rok 2023 (nereflektovalo navýšení od svozové firmy) za odvoz odpadu zatížilo tím rozpočet města o 113 160,-Kč bez dph.
Diskuse
Kostelec osadní výbor, jak to je?
Dotázali jsme se, jak to je se zřízením osadního výboru v Kostelci nad Ohří a s peticí, která byla doručena městu již před čtvrt rokem.
Místostarosta Vanča sdělil, že bylo na petici písemně odpovězeno, a kdyby existoval zájem na celé věci, tak se určitě obyvatelé Kostelce ozvou. Dále sdělil, že si osobně udělal průzkum v Kostelci a že s peticí údajně nebylo vše v pořádku a prý slyšel různé věci, že lidé podepisovali jiné dokumenty, než se pak objevily na úřadě apod. – tedy naznačil, že by se mohlo jednat o podvod. Na přímý dotaz, zda obviňuje autory petice z podvádění, pan Vanča neodpověděl.
Starosta následně sdělil, že se nebrání zřízení výboru, tak jak byl navržen.
Na příštím zastupitelstvu bude zařazeno do programu.
Pojištěni právní ochrany DAS? Zda je platné?
Ano byla uzavřena nová smlouva pro současné zastupitele a hasiče.
Tělocvična
Dotázali jsme se, zda jsou již tedy dveře kompletně vyměněné a zda je tedy reklamace dokončena bez jakýchkoliv nákladů města.
Dveře jsou vyřešené a dle technického manažera Petra Medáčka město žádné výdaje nemělo.
Dále jsme požádali o informaci o reklamaci podlahy a panelu stěny, zda je reklamováno? P. Vanča zapsal toto do deníku závad, na místo se půjde podívat a následně podá informaci o reklamaci.
Sportoviště.
Workout hřiště u školy, je již funkční?
Zatím není, nedovoluje to provozní řád, ale bude otevřeno co nejdříve. Ještě musí dojít k úpravě travní plochy v okolí.
Jak se bude řešit otevření multifunkčního hřiště za školou?
Bude také otevřené ve stejné době jako workout.
Jsme rádi náš podnět na instalaci basketbalových košů na venkovní sportoviště byl přijat a můžeme se těšit. O koších se uvažuje na asfaltové hřiště vedle školy. Dále bude zvažována instalace košů i na venkovní hřiště vedle fotbalového hřiště. Na fasádě školy bude instalována ochranná síť.
Jsme velmi rádi, že areál bude sloužit dětem a mládeži bez výrazných omezení, o toto usilujeme již dlouhou dobu. Otázkou je, kdy k otevření skutečně dojde.
Multifunkční hřiště na fotbalu.
Bude zde provedena oprava ukotvení tyče na sítě, kontrola povrchu a snad i refresh na basket.
Elektronické desky
Již na předchozím zastupitelstvu jsme byli jednoznačně proti dalšímu nákupu těchto zařízení, přesto ostatní zastupitelé opět dali možnost radě města přikoupit další a další elektronické desky, když se pro takový nákup rada rozhodne.
Chtěli jsme po městu, aby udělalo analýzu přístupů do jednotlivých zařízení.
Jsme rádi, že analýzy, jak je vidět na tomto příkladu, mají smysl a rada rozhodla, že další desky se nakonec kupovat nebudou a ty stávající z místních částí se vrátí. Zůstane jediná na radnici.
Monitoring skládek v obcích Břežany n. O., Roudníček, Budyně n. O., Vrbka, Pístecký les, co se v tom dělá?
Proběhl monitoring a skládky nemají žádný vliv na normální vývoj rostlin.
Školka Ladova požadavek na nový plot
Problém bude řešit školská komise a předloží informaci.
Hasičské auto
Bude dodáno až koncem dubna z důvodu dodělávek reflexních prvků.
Dotace byla městu zamítnuta z důvodu “že naši hasiči nejezdí ke smrtelným nehodám”.
Celková cena vozu je tedy cca 10 mil. Kč. Jsme moc rádi, že SDH získá novou stříkačku a že se nám podařilo tento problém pojmenovat a otevřít a výsledkem, že je nejnovější možné vybavení pro SDH Budyně nad Ohří.
Územní plán (změna průmyslové zóny Vrbka na obytnou)
Proběhlo jednání se zpracovatelem, pracují na změně, schůzka bude v dubnu.
Web města
Dojde k aktualizaci správných a platných dat na současném webu.
Dále se bude pracovat na nové podobě webu města, toto je v kompetenci p. Vogela a p. Snášela. Náš návrh na novou podobu stránek města tak, aby byly funkční, aby obsahovaly například možnosti plateb poplatků atd. prostě, aby odpovídaly roku 2023, tento návrh našel podporu na pracovním jednání zastupitelstva a nyní je potřeba vše odpracovat.
Ulice Příkopy
V tomto týdnu by měl být dokončené přípojky pro jeden z domů a následně město opraví silnici.
Dotazovali jsme se na bezpečnost a parkování v této ulici, p. Vanča prověří s MP možnosti sjednání nápravy. Primárně byl tento úkol svěřen místní MP s tím, že místní MP má za úkol tyto věci řešit a vyřešit.
Zastupitelé OPLB během 7 hodin jednání položili celou řadu otázek nejen za sebe ale také za Vás občany.
Je pro nás záhadou, proč ostatní zastupitelé jen na jednání sedí a nemají žádné komentáře, názory, připomínky k probíraným tématům. Nic. Do diskuse se zapojila pouze paní ředitelka Horáčková, když se řešily věci týkající se naší školy a díky jí za to. Jinak nikdo z ostatních zastupitelů mimo OPLB nevystoupil ani jednou, nepoložil dotaz, nevznesl připomínku – nic.
Letošní rok přitom začal velmi konstruktivně. Dvakrát jsme se potkali s ostatními zastupiteli a probrali jsme naše nápady a připomínky. Většinou jsme se shodli,
dokonce i na tom, že by stálo za to vymyslet nový způsob svozu plastů a projít dostupné možnosti. Na březnovém jednání zastupitelstva už ale bylo všechno jinak, protože opět vystoupil technický manažer Medáček a řekl, že podle něj všechno funguje, jak má. Nikdo další se k tomu nevyjádřil. Zdá se, že se vracíme do zajetých kolejí, kdy Budyni bude řídit několik lidí v Radě. Na změnu nemáme dost hlasů v zastupitelstvu, ale můžeme vám slíbit, že budeme opravdu poctivě kontrolovat každé rozhodnutí rady, každé výběrové řízení, každý nesplněný termín. A pokud to znamená, že jednou za tři měsíce strávíme sedm hodin na hradě, vůbec nám to nevadí. My totiž opravdu pracujeme pro vás.
Pracujeme pro Vás.
OPLB
Takže naše zastupitelstvo pracuje na bázi „..já jsem technický manažer a kdo je víc?!“
Ano, kromě zastupitelů za OPLB. Asi jsme jediní, kdo si uvědomuje ten rozdíl, že technický pracovník je zodpovědný za případnou škodu do výše 4 platů, kdežto zastupitelé zodpovídají za svá rozhodnutí celým svým majetkem…