Vážení Budyňáci,
máme za sebou další zastupitelstvo, kde z opozice kontrolujeme práci radnice a ptáme se také na věci, které zajímají i vás. Tentokrát ale začneme od konce. Na interpelace se totiž dostalo až pozdě večer. Nečekáme, že pětihodinové jednání bude někdo sledovat celé, proto vám přinášíme první sestřih, kde se dozvíte:
- že město nemá transparentní systém přidělování bytů
- že si radní přidělují byty mezi sebou, ale divné jim to nepřijde (viz obr. ulice ostrovní č.p. 109)
- že důvody přidělení/nepřidělení bytu vám nikdo neřekne, protože jsou tajné
- že sociální případ může být i vlastník domu, státní zaměstnanec a radní města Budyně nad Ohří
- že prodáváme majetek za netržní ceny
Také vám to přijde za hranou? Ostatní zastupitelé totiž situaci nijak nekomentovali, tak třeba je problém pouze v OPLB, že vidí zásadní střet zájmů. Dejte nám vědět do komentářů, co si o situaci myslíte.
A jaká další témata jsme na zářijovém ZM řešili?
- Majetkové záležitosti – nákup domu v ulici Ostrovní jsme odmítli, prodej menších pozemků jsme podpořili, stavební pozemek jsme odmítli prodat za cenu zahrady.
- Projektování revitalizace sídliště Poplužní – radnice odmítá vpustit do své pracovní skupiny třeba místní obyvatele, ale projektant, kterému zakázku město zadá, v té samé pracovní skupině sedí.
- Dotační titul veřejné osvětlení – od roku 2021 na zastupitelstvu na tyto dotace upozorňujeme, nyní konečně dojde k naplnění. Má být vyměněno 350 kusů svítidel na celém Budyňsku, voláme pouze po tom, aby město zvolilo designově kvalitní stožáry a svítidla vyzařovala teplé žluté světlo v kuželu k zemi.
- Rekonstrukce veřejného osvětlení v Pístech – zde má, kromě nových sloupů veřejného osvětlení, dojít i k výměně kabeláže. Písty tedy budou rozkopané, ale město opět nepřemýšlí nad tím, jak vzhled návsi vylepšit. Myslíme si, že je lepší dělat věci pořádně, než narychlo.
- A mnoho dalších bodů, které najdete v zápisu na našem webu. V příštím týdnu vám přineseme také další sestřihy témat, která vás zajímají.
Pracujeme pro vás
Vaše OPLB
Zápis OPLB ze zastupitelstva města Budyně nad Ohří ze dne 20.9.2023
Majetkové záležitosti
- Návrh na koupi domu č.p. 123 v ul. Ostrovní za částku 3 mil. Kč – neschváleno, město nevidí potenciál a nemá využití této nemovitosti. Se zamítnutím jsme souhlasili.
- Odprodej pozemku v k.ú. Vrbka č. 725 – schváleno, prodejní cena 50 kč /m2 Souhlasili jsme.
- Odprodej pozemku v k.ú. Břežany nad Ohří – schváleno, prodejní cena 50 kč /m2
Zastupitelé OPLB souhlasí s prodejem a tak pro tento záměr i hlasovali. S čím nesouhlasíme, je prodejní cena, za kterou město pozemek prodalo. Hlasovali jsme proti této nízké ceně. Jednalo se totiž o stavební parcelu a cena 50,- Kč za m2 neodpovídá tržním cenovým podmínkám a už vůbec nejde o ekonomicky obhajitelný postup města. Na náš dotaz zda město provedlo nějaký průzkum, kolik je cena obvyklá, starosta odpověděl, že nic takového město neudělalo.
Projektování revitalizace sídliště Poplužní
Město získalo 200 000,-Kč na projektové práce od kraje.
V pracovní skupině města bude vytvořen 1 návrh, jak by měla revitalizace vypadat a následně ho bude schvalovat zastupitelstvo.
Požadovali jsme, aby bylo vytvořeno více variant podoby úpravy sídliště, aby si sami jeho obyvatelé mohli vybrat variantu, která se jim nejvíce líbí.
Tento požadavek byl odmítnut.
Na náš dotaz kdo bude projektantem plánovaných změn a jak bude vybrán nám vedení města odpovědělo, že půjde o jednoho z členů pracovní skupiny. Jedním z členů zmíněné komise, která bude vybírat zhotovitele projektu je i člověk, kterému bude zhotovení dokumentace nabídnuto. Ano – člen komise bude hodnotit kvalitu svého návrhu a pak si teoreticky touto komisí nechá přidělit zakázku.
Podpořili jsme návrh pana Štrencla, že by ve zmíněné komisi měl být alespoň jeden zástupce obyvatel sídliště Poplužní. Město tento návrh zamítlo.
Dotační titul veřejné osvětlení
Bylo provedeno zmapování všech svítidel v Budyni a městských částech, z jejich celkového množství 490 ks bude do programu dotace Efekt 3 navržena výměna cca 350 ks. Investice se pohybuje v řádu 3,5 mil Kč. Dotace by měla být cca 2,8 mil Kč. Jsme rádi, že i tento náš záměr, poprvé prezentovaný na zastupitelstvu, ještě coby návrh obyvatel v roce 2021, dojde naplnění.
Rekonstrukce veřejného osvětlení v Pístech
Výměna svítidel by měla proběhnout do konce roku 2023, kdy dojde k výměně současných lamp a budou doplněny další.
Veřejné osvětlení by mělo doplňovat ráz krajiny a centra obcí a proto by měla být důkladně vybrána svítidla, která budou nejen dobře vypadat, ale také budou pro obyvatele příjemná.
Mimo to zde stojí staré nevyužívané sloupy patřící CETINu, kterého radnice oslovila až v den konání zastupitelstva a přiložení vysokorychlostních datových kabelů pak zřejmě přijde radním jako příliš futuristické. Varovali jsme také před umístěním šestimetrových sloupů VO, které mohou dalších 40 let rušit vzhled návsi.
Opět jsme usilovali o získání co nejvíce informací. V tuto chvíli není jasné ani to, jaká svítidla budou vybrána a nevíme, jak změní ráz Píst.
Režim vývozu odpadních vod
Služba bude spuštěna od října.
Cena za odvoz ze septiků bude 90 kč bez dph /m3. Tuto částku bude hradit každý, kdo si svoz objedná. Ostatní náklady bude hradit město, jako podporu zákonného nakládání s odpadem.
Max. kapacita svozů je 120 odběrných míst.
Svozová technika bude mít max. délku hadic 24m.
Občané se mohou ještě přihlásit do tohoto režimu vývozu, pokud tak již neučinili dříve.
Pracovní doba techniky bude cca 7-15 hod.
Zateplení školní jídelny
Projekt je vysoutěžen a bude dokončen do 31.12.2023. Jedná se pouze o zateplení fasády a výměnu oken, s případnou úpravou střechy, která by se dala udělat souběžně, pro následnou instalaci např. FVE panelů se nepočítá.
Problematika sokolovny
Město zvažuje alternativy jak s tímto zanedbaným majetkem naložit a jak jej co nejlépe využít. Město se zavázalo svolat schůzku zastupitelů a zástupců Sokola v termínu do 3/2024, tak aby se všichni zastupitelé mohli se stavem sokolovny seznámit a následně rozhodnout jak se bude dále postupovat a zda město má zájem o tuto nemovitost. Navrhli jsme, aby se k budoucímu využití sokolovny mohli vyjádřit i obyvatelé Budyňska, protože věříme, že by mohli přijít s vlastními nápady, jak sokolovnu, pokud se město pro záchranu rozhodne, co nejlépe využít.
Naší představou je, aby ze sokolovny vzniklo multifunkční městské centrum. Místo, kde budou moci probíhat kroužky, kde se bude dát cvičit, kde se budou pořádat plesy, divadelní, hudební, či filmové produkce, místo které bude moci v nějaké podobě využít každý obyvatel Budyňska. Prostě vrátit sokolovně funkci a roli, kterou v době svého vzniku měla.
Žádost o poskytnutí dotace TJ Viktorie Budyně nad Ohří
Dotace byla schválena
Jsme velmi rádi, že se situace na fotbale vyvíjí k lepšímu a areál se také modernizuje, proto jsme podpořili dotaci nejen na běžnou činnost, ale také na modernizaci toalet.
Dům v Brance 141
Je vysoutěžen projekt výměny kompletní střechy a stropu prvního patra tohoto zchátralého objektu. Nákladově jde o cca 4 mil. Kč, s dotací 0,8 mil. Kč.
Město zde chce vybudovat nízkonákladovou ubytovnu, s tímto záměrem nesouhlasíme a chtěli bychom najít jiný záměr.
Pokud máte nějaký nápad jak dům využít, napište nám na email.
Diskuse
Tělocvična oprava obkladového panelu a podlahy
Město tyto problémy, které dle nás, měly být řešeny v reklamačním řízení na dodavatele, vyřešilo svépomocí. Opravdu se domníváme, že město by vůči dodavatelům mělo vystupovat aktivněji a hájit zájmy města, a nemělo by dodavatelům ustupovat v termínech, reklamacích a odpouštění sankcí.
Informačního médium města, tedy “Budyňské listy”
Dle slibu technického pracovníka MÚ pana Medáčka budou ještě do konce roku vydána 3 čísla této tiskoviny. Snažíme se plnit co jsme slíbili a vznik tohoto informačního kanálu je pro nás důležitý. Protože jsme tento záměr sami navrhli, tak je naší povinností usilovat, aby první číslo vyšlo co nejdříve.
Komunikace Příkopy
Snažíme se řešit Vaše problémy a jsme rádi, že se nám podařilo získat příslib pana místostarosty Vanči, že celá velmi nepříjemná situace bude vyřízena nejpozději do konce měsíce října.
Zároveň bude provedena úprava povrchu asfaltovou směsí.
Jaký ekonomický přínos měly akce Keltský kruh a Budyňský poutník?
Položili jsme otázku a požádali o předložení analýzy a vyúčtování nákladů pro město za tyto akce. Šlo o komerční akce, které pořádal soukromý subjekt a zajímá nás výsledný ekonomický dopad pro městskou kasu.
Jak se bude řešit problematické situace na nádraží a náměstí?
Starosta přislíbil, že se bude celou situací zabývat, stejně jako řešením problematiky náměstí (nepořádek, koše, hluk, nebezpečí, močení na veřejnosti, problémová mládež atd.) Zastupitelům, stejně jako obyvatelům, bylo doporučeno třeba i opakovaně kontaktovat naši městskou policii a vyzvat ji k řešení vzniklých problémů, a to v kteroukoliv denní a noční hodinu, s tím, že jde o povinnost MP. Jedna z možností jak problémové lokality řešit je instalace kamerového systému. Tento návrh jsme městu poprvé navrhli také již více než před dvěma lety.
Smlouvy s nájemníky obecních bytů
Město nestihlo připravit navýšení plateb za nájemné, jak bylo dohodnuto a odsouhlaseno všemi zastupiteli na pracovním jednání v únoru tohoto roku. Shoda panuje na pravidelném každoročním navyšování o inflaci. Tento záměr navrhl pan starosta Kindl a zastupitelé s ním vyslovili souhlas. Zároveň bylo přislíbeno, že zvýšené nájemné bude “ukládáno” na speciální účet, který bude sloužit k investicím právě zpět do bytového fondu.
Elektronické informační desky
Desky budou definitivně vráceny a zůstane pouze jedna na objektu radnice. Opět se podařila dobrá věc a zabránili jsme nesmyslnému plýtvání s penězi, jak bylo zcela nesmyslně naplánováno minulým vedením města.
Výběr a přijímání zaměstnanců na pozice úřadu města
Město při náboru zaměstnanců nijak nevyužívá zcela běžné nástroje, které by mohly zaručit, že se do výběrového řízení přihlásí i kvalitní uchazeči a že na našem úřadě budou pracovat ti nejlepší. Město neinzeruje pracovní pozice na žádném z pracovních portálů a ani na stránkách např. Úřadu práce. Na náš další konkrétní dotaz nám bylo sděleno, že např. kandidát vybraný na pozici “správce bytového fondu” sice nemá žádnou praxi a ani VŠ vzdělání, ale že byl lepším kandidátem, než zájemce s VŠ a s praxí.
Bytová politika města a přidělování bytů
Rada města přidělila městský byt, místo jiným potřebným zájemců, jednomu ze zastupitelů z kandidátky pana starosty. Dokonce se jedná o člena rady města. Na náš dotaz proč a za jakých podmínek, nám bylo sděleno, že smlouva ještě nebyla podepsána (přesto nájemce již byt užívá), cena nebyla dosud stanovena (věříme, že půjde o cenu tržní) a že město nijak majetkové poměry žadatele nezkoumalo a že jde o “sociálně potřebného” obyvatele Budyně nad Ohří. Dle zápisu z rady města je zřejmé, že jde o pana Jaroslava Krále, zastupitele za KDU-ČSL a člena rady města.
Všem, kdož na byty čekají již dlouho a byli panem Králem přeskočeni připomínáme, že je nutné, pokud nechtějí ze seznamu žadatelů vypadnout, aby každý rok svou žádost o obecní byt obnovili. Po roce každá žádost, pokud není “obnovena”, ze seznamu vypadává.
Na náš dotaz jestli město má nějaký transparentní a spravedlivý systém pro přidělování bytu jsme dostali odpověď, že město žádný takový systém nemá a že o přidělení bytu rozhoduje “na základě subjektivního posouzení a dle pocitu” pět členů městské rady.
Příprava rozpočtu na rok 2024.
Aktivně jsme vstoupili do této problematiky a chceme se podílet na vytvoření kvalitního a reálného rozpočtu na další rok. Chceme ho předložit k připomínkování zastupitelům na mimořádné pracovní schůzce, aby mohl být následně na řádné schůzi zastupitelstva schválen. Usilujeme o to, aby se mohli s rozpočtem seznámit, navrhnout a projednat případné změny a poté rozpočet bez jakéhokoliv tlaku schválit.
Pracujeme pro Vás.
OPLB