Zápis OPLB ze zasedání zastupitelstva města Budyně nad Ohří ze dne 11.09.2024
Schválení programu
Na začátku jednání ZM my jako opoziční zastupitelé navrhujeme změnu programu, kdy chceme zařadit bod Pořízení stavební uzávěry v průmyslové zóně V4. Chceme tento bod projednat zvlášť, ale jak jsme zvyklí, koaliční zastupitelé tento návrh nepodpořili s argumentem, že nemají k bodu žádné podklady. Přitom je častou praxí současného vedení města, že podklady na ZM posílá pozdě, nebo je předává až na jednání ZM. Bod schválen tedy nebyl.
Kontrola usnesení
V tomto bodě vystoupil místostarosta Jaroslav Vanča s tím, že město Budyně nad Ohří bylo vedoucím Odboru sociálních věcí Ústeckého kraje požádáno, aby nepodnikalo další kroky při plánování využití domu V Brance č.p. 141, dokud nebude zveřejněna analýza potřebnosti sociálních služeb v Ústeckém kraji. Vypadá totiž velmi nerealisticky, že bude samotná Budyně schopná jakýkoli záměr v oblasti sociálních služeb realizovat, protože by to bylo velmi finančně náročné. Kromě financí je pak nutné zajistit i odborný personál, což nadále zvyšuje složitost takového projektu. Ústecký kraj má poskytnout komplexní analýzu potřeb sociálních služeb, ze které bude patrnější, jestli je podobný projekt v Budyni uskutečnitelný, nebo ne.
Informace o návrhu 4. změny Územního plánu Budyně nad Ohří
Na jednání byla přítomna paní Klenorová, pořizovatelka územního plánu (ÚP) města Budyně nad Ohří a pan Laube, zhotovitel územního plánu. Je důležité říci, že 4. změna ÚP probíhá od roku 2018, tedy, že čekáme šest let na její dokončení. Neřeší žádné zásadní změny pro celé území Budyňska, jde jen o několik dílčích změn. Letos však nabyl účinnosti nový stavební zákon, který předpokládá, že veškeré úkony se budou v novém stavebním řízení odehrávat digitálně. To znamená, že přípravy dokončení 4. změny našeho ÚP se zhruba o půl roku zpozdí, protože pan Laube měl 4. změnu připravenou v podobě podle předchozí legislativy.
Regulační plán
Na jednání k navrhovanému regulačnímu plánu pro plochu V4 (pozemky na proti Rotorclipu směrem k Barboře) z územního plánu města Budyně nad Ohří vystoupili Ing. Petr Laube a Zdeňka Klenorová, kteří připravovali změnu Územního plánu č. 4. Ve své prezentaci podrobně vysvětlili výhody a nevýhody vytváření regulačních plánů na již vymezené plochy územního plánu. Na závěr zprávy však nedoporučili vytvářet regulační plán pro uvedenou plochu, protože je to časově náročné a mohlo by dojít ke kolizi s územním plánem. My jsme vycházeli z doporučení odboru územního plánování v Roudnici nad Labem, který naopak přijetí regulačního plánu preferoval. V následné debatě jsme došli ke kompromisnímu, ale neméně účinnému opatření, kdy jsme odhlasovali pořízení 5. změny územního plánu s prvky regulačního plánu. To znamená, že veškeré regulativy pro průmyslovou zónu budou obsaženy již v územním plánu. Zároveň jsme navrhli pořízení stavební uzávěry do té doby, dokud nebude přijatá 5. změna územního plánu. Vyslechli jsme si od pana starosty a dalších koaličních zastupitelů mnoho připomínek, proč vlastně chceme regulace přijímat a proč situaci tak vyostřujeme. Důvod je jednoduchý – v oblasti průmyslové zóny má jedna pražská společnost již první pozemek vykoupený. Není opravdu na co čekat a je potřeba hájit zájmy občanů teď a ne až ve chvíli, kdy bude pozdě. Důkazem, že si vybudování velkých logistických hal opravdu drtivá většina našich občanů nepřeje byla i velká účast z řad veřejnosti. Do diskuze se lidé aktivně zapojovali a debata byla místy skutečně živá.
Nakonec došlo na hlasování, kdy jsme navrhovali uložit Radě města úkol – vydání stavební uzávěry. Na návrh paní Horáčkové došlo ke změně v usnesení, kdy “zastupitelstvo města Budyně nad Ohří pověřuje radu města Budyně nad Ohří zahájení jednání o stavební uzávěře, pro celou plochu V4, na následném jednání rady města Budyně nad Ohří.” Koaliční zastupitelé tedy náš návrh sice o něco zmírnili, ale nejdůležitější ale je, že jsme konečně prosadili efektivní opatření, které zabrání jakékoli výstavbě v průmyslové zóně V4, dokud nebudou jasné regulativy pro případnou výstavbu. Nyní již je na zodpovědnosti Rady města, zda stavební uzávěru vydá a zamezí tam velkým stavbám, které si většina občanů nepřeje. Budeme samozřejmě nadále postup města kontrolovat, zdali jedná v souladu s přijatým usnesením zastupitelstva. Oporu máme již i v rozsudku Nejvyššího správního soudu NSS čj. 6 As 164/2023–67, který se postavil na stranu obce při pořízení stavební uzávěry a zamítl stížnosti investora.
Schválení určeného zastupitele pro spolupráci s pořizovatelem při zpracování příslušné územně plánovací dokumentace nebo územní studie
Vzhledem k novému Stavebnímu zákonu bylo nutné také určit zastupitele, který bude zodpovědný za územní plán a další územně plánovací dokumenty. Na návrh koaličních zastupitelů byl zvolen starosta města, Petr Kindl. Pokud vás tedy cokoli k územnímu plánu a jiným dokumentům z územního plánování zajímá, zeptejte se pana starosty.
Volba nového člena do Finančního výboru
Vzhledem k uvolnění místa ve finančním výboru jsme navrhli jako nového člena Marka Pocha, ale nebyl schválen. Koalice si prosadila Michala Hubáčka, který ale nemá žádné vzdělání, ani podobné kompetence pro vykonávání podobné funkce. Zastupitelé za OPLB tak nadále mohou pracovat pouze v Kontrolním výboru a Sportovní komisi. Do jiných výborů a komisí nás zřejmě do konce volebního období nepustí.
Hospodaření města k 30.6.2024
Dozvěděli jsme se, že na účtech města je aktuálně 46.999.794 Kč.
Nákup a prodej pozemků
Zastupitelstvo schválilo prodej jediného pozemku, konkrétně – 186 m2 v Pístech, kde v roce 2025 proběhne rekonstrukce plynovodu. Zajímavá diskuze proběhla k využití č.p. 33 ve Vrbce (bývalý obecní úřad). Zde majitelé sousedního pozemku navrhli z poloviny zbourat chátrající budovu. Tím by vznikl prostor pro zvětšení jejich zahrady. Zbylou polovinu by pak na vlastní náklady rekonstruovali. Město se bohužel ve Vrbce nikoho neptalo, jestli by místní chtěli budovu využít jinak. Nakonec záměr zastupitelstvo zamítlo, ale s tím, že se zájemci a obyvateli Vrbky bude město dál jednat o možném využití budovy.
Návrh Obecně závazné vyhlášky o stanovení místních koeficientů pro výpočet daně z nemovitých věcí
Nová vyhláška s vyššími koeficienty byla schválena 11 hlasy. Zastupitelé za OPLB se zdrželi, protože neobdrželi jasné vysvětlení, které katastry budou vypočítávány podle kterých koeficientů. Problematika je poměrně složitá a čekáme na písemné vysvětlení Finančního úřadu.
Návrh Obecně závazné vyhlášky o pravidlech pro pohyb psů na vybraných veřejných prostranstvích
Nová vyhláška podrobněji upravuje pohyb psů v Budyni a místních částech.
Energetický management a Energetická koncepce
(koncepce zahrnující hospodaření s obnovitelnými zdroji)
Město si nechá zpracovat za 450 000 Kč Energetickou koncepci a pořídí si systém energetického managementu za 550 000 Kč. Bohužel jsme nedostali ucelné informace k vizi města, jaké zadání zpracovatelům energetické koncepce pošle. Vize je totiž důležitá, měla by být základem pro podobné dokumenty a měla by být podrobně diskutována. Na náš dotaz, jakou vizi město má odpověděl místostarosta Jaroslav Vanča následovně: “Vizi samozřejmě město má. Máme vytipovaných 30 objektů, které jsou, ve vlastnictví města. U těchto objektů, chceme zajistit možnost šetření energií jak v určitých měsících, tak samozřejmě i celkově. Plánem bude vytvoření ostrovní energie, kterou budeme moci napájet třeba jednu z místních částí. Budeme schopni vykrývat případným přebytkem energie ne jen malou lokalitu, ale vytvořit rezervy i pro místní části Písty, Břežany n/O nebo, aby si mohli třeba Roudníček z Kostelce n/O mezi sebou, dávat energii. To všechno a další kroky k úspoře energií budou ve strategickém dokumentu. Ministerstva průmyslu a obchodu, doporučuje aplikovat opatření, které budou vycházet ze strategického dokumentu v čase tak, aby ten dokument nebyl de facto v šuplíku deset let. To je holý nesmysl, je potřeba s podklady v dokumentu pracovat a začít dělat jednotlivé kroky, opatření k tomu, abychom ty energie šetřili.”Zajímalo nás, proč město chce utrácet půl milionu za energetický management, jehož elementy nabízí Energetické centrum Ústeckého kraje (ECUK) obcím zdarma. Alespoň takovou informaci jsme dostali na schůzce se zástupci této krajské instituce. Technický pracovník Petr Medáček nám však vysvětlil, že nám lhali, že nic takového možné není. Přitom na webu https://www.ecuk.cz/aktivity/projekty/kem/ si můžeme přečíst, že právě energetický management obcím chce ECUK nabízet.
Projektování cyklostezky Roudníček
Místostarosta Jaroslav Vanča podal zprávu o aktuálním vývoji, kdy v létě skončila dotační výzva, kterou jsme nevyužili. Nyní máme hotový zatím pouze projekt a čekáme, jestli se nějaká podobná výzva objeví znovu.
Projekt, který vede v poli bude zřejmě stát 1,5 milionu korun, ale přesnější odhad nákladů jsme nedostali.
Informace starosty o činnosti rady
Zeptali jsme se, kdy dojde k opravě mostku přes Malou Ohři. Starosta odpověděl, že už sehnali prkna a opravu provede město svépomocí, pokud bude přát počasí. To si přejeme i my, protože současný stav je už velmi nevyhovující.
Zeptali jsme se na projekt revitalizace sídliště Poplužní, který také Rada projednávala. Návrh zatím hotový není, stále čekáme na jeho zpracování.
Tlumočili jsme požadavek občanů v Pístech, kteří kvůli výměně stožárů veřejného osvětlení chtějí projednat umístění stožárů. Místostarosta Jaroslav Vanča přislíbil, že dorazí. Zeptali jsme se také, jaký bude nový termín osazení nových svítidel svépomocí (montáž bude zřejmě provádět místostarosta a technický pracovník), protože původní termín do konce září nebyl dodržen. Nyní je nový termín do konce roku 2024.
Různé
Zazněl dotaz veřejnosti na řešení rušení nočního klidu na bývalé vlakové stanici Budyně nad Ohří. Mladí zde popíjejí alkohol a ruší okolní obyvatele, rozbíjejí lahve a zřejmě dochází i ke konzumaci a distribuci drog. Vedení města reagovalo s pochopením, ale nic jiného, než opakované a častější kontroly Policie ČR a městské policie zatím nenabídlo, snad jen slib, že se budou instalovat nová led světla a na ty se umístí kamery. Tento postup již dříve nefungoval. Tak snad nižší teploty a horší počasí vyřeší problém alespoň do příštího jara.
Dali jsme písemný podnět na opravu zastávek autobusů v Budyni, protože jejich stav je katastrofální a např. u školy si děti ani nemají na co sednout. Náprava byla přislíbena v zimním období 2024-2025.Je smutné, že tyto problémy nevidí město samo a nevěnuje se jim.
Informace o kompetenci městské policie při měření rychlosti projíždějících automobilů radarem
Dozvěděli jsme se to, co jsme říkali již před několika lety – tedy to, městská policie může měřit rychlost. Zároveň nám vedení města sdělilo, že ve spolupráci s Libochovicemi plánuje školení našich strážníků a po jejich proškolení také měření rychlosti projíždějících aut radarem a vybírání pokut. Je škoda, že jsme mohli mít strážníky vyškolené již dávno. Naše radarová měření vždy za kompletní týden a návrhy na pokrytí nebezpečných úseků jsme doložili například za Písty a Nížebohy, kde většina aut rychlost nedodržuje. Kromě chybějících milionů v městské kase a několikaletého zpoždění nás mrzí hlavně fakt, že na Budyňsku zřejmě bezpečnost silničního provozu nebyla prioritou.
OPLB