Vážení Budyňáci,
máme za sebou poslední letošní zastupitelstvo, kde z opozice kontrolujeme práci radnice a ptáme se na věci, které zajímají i vás. Těší nás, že počet sledujících našeho online přenosu roste, ale nečekáme, že několikahodinové jednání bude někdo sledovat celé. Proto vám přinášíme sestřih, kde se dozvíte vše. Sestřih najdete zde: https://youtu.be/szu097noEyo
Změna programu zastupitelstva – vrácení informačních panelů
Dle dřívější informace od starosty města p. Kindla a rady města bylo schváleno vrácení informačních panelů dodavateli. Aby byl postup správně dle procesů, je nutné předchozí schválení nákupu dalších panelů zrušit (revokovat), proto jsme navrhli bod do programu “revokace usnesení nákupu informačních panelů”. Zařazení tohoto bodu do programu ZM nebylo schváleno. Co to znamená, vysvětlíme v části “diskuze”.
Majetkové záležitosti
● Část parc. č. 28/1 v k.ú. Nížebohy – bezúplatný převod
● Žádost o odkup části pozemku č. 708/1 v k.ú. Vrbka
● Pozemková parc. č. 14/1 v k.ú. Břežany – bezúplatný převod
● Žádost o koupi p.p. 1501/5 v k.ú. Budyně nad Ohří
Zeptali jsme se, za jakou cenu město prodává pozemky, starosta odpověděl, že za cenu v místě obvyklou. Když jsme se zeptali, kolik je cena obvyklá a jestli si město dělalo v nedávné době nějaký relevantní průzkum, jak vysoká může taková obvyklá cena být, starosta odpověděl, že nic takového město neudělalo. Dle prodejních cen, o kterých se hlasovalo, je zřejmé, že cena, za kterou se prodává obecní majetek, je již dlouhodobě podhodnocená.
Schválení obecně závazné vyhlášky MěÚ č. 2/2023 o místním poplatku za ukládání komunálního odpadu z nemovité věci
V rámci této vyhlášky dochází ke zdražení poplatku na 2 Kč /kg odpadu a také k úpravě minimální hmotnosti odpadu v popelnici, které činí 10 kg, tedy minimálně zaplatíte za popelnici 20 Kč, i pokud dáte popelnici s menším množstvím než 10 Kg.
Vedení města stanovilo novou cenu za kg odpadu bez přesné znalosti nákladů, kolik budeme platit svozové firmě za vývoz. Jednat bude se svozovou firmou až po jednání a schválení nové ceny zastupitelstvem.
Dle tech. pracovníka města by město mělo platit nyní za každý výklop 1 ks popelnice, zda dojde k úspoře nám nikdo nebyl schopen říci.
Navrhli jsme, že bychom měli vzít v úvahu četnost vývozů popelnic, například omezit vývoz na 14 denní interval a to na základě dřívější informace místostarosty
Vanči, že popelnice jsou vyváženy poloprázdné a dle zkušeností z jiných měst, která tak učinila. Toto by mohlo snížit náklady města na vývoz popelnic, ale nesetkalo se to, jako vždy s kladným přístupem ze strany vedení města a ostatních zastupitelů.
Na chybně a nízko stanovenou výši plateb za komunální odpad jsme upozorňovali ještě jako “nezastupitelé”.
V rámci snížení nákladů občanů a města Vás prosíme o plnění popelnice na maximum a až poté popelnici vystavit na odvoz.
Celé znění vyhlášky najdete na: https://www.budyne.cz/images/udeska/2023/obecnezavaznavyhlaska1223.pdf
Revokace (zrušení) rozhodnutí o přístupu města do Koridoru D8
Zastupitelstvo v minulosti schválilo přístup do spolku Koridor D8, který se zabývá, chrání zájmy a pomáhá obcím v okolí budoucí vysokorychlostní tratě.
Všemi zastupiteli byl schválen přístup do této organizace a byl uložen úkol starostovi Kindlovi, aby tento přístup realizoval.
Nyní dle starosty Kindla není potřeba v tomto spolku být a platit roční poplatek (cca 30 tis. Kč), proto byla žádost o přístup zrušena. Přitom spolek Koridor D8 provádí různá měření a průzkumy, na jejichž základě je možné realizovat z dotací například výsadbu zeleně. Zdiby tak třeba díky své blízkosti k dálnici získaly 20 milionů korun. Dále pak Koridor D8 pořádá vzdělávací přednášky s odborníky, například k územnímu plánování a nabízí další aktivity.
Náš spolek OPLB již členem je a navštěvuje prezentace spolku Koridor D8, tak abychom měli přehled, co se v našem okolí děje a chystá.
Informace o financování synagogy
Diskutovali jsme o financování této stavby a o jejím aktuálním stavu. Někteří naši zastupitelé navštívili tuto stavbu a je skvělé, že dochází k obnově této historické památky. Zároveň chválíme webové stránky synagogy. Škoda, že tak nemohou vypadat stránky našeho města.
https://www.synagogabudyne.cz/cs/
Návrh rozpočtu na rok 2024
Již na minulém zastupitelstvu jsme aktivně vstoupili do této problematiky a chtěli jsme se podílet na vytvoření kvalitního a reálného rozpočtu na rok 2024. Chtěli jsme ho předložit k připomínkování zastupitelům na mimořádné pracovní schůzce, aby mohl být následně na řádné schůzi zastupitelstva v prosinci schválen. Usilovali jsme o to, aby se všichni zastupitelé mohli s rozpočtem seznámit, navrhnout a projednat případné změny a poté rozpočet bez jakéhokoliv tlaku schválit.
A jaká byla realita?
Žádná pracovní schůzka se nekonala. Starosta schůzku nesvolal, přestože na minulém zastupitelstvu uvedl, že se samozřejmě k rozpočtu můžeme sejít.
Z naší strany jsme dále rozporovali několik položek rozpočtu jako:
● Nízké očekávání ohledně výběru pokut městskou policií např. za průjezdy kamionů našimi obcemi, což vidíme jako problém. Město očekává výběr 10 000,. Kč za rok (pozn. pokuta může být ve výši několika tisíc), přitom náklad na MP je cca 1,4 mil. za rok.
● Dále jsme v jednání o rozpočtu navrhovali navýšení prostředků na termínovaných vkladech a tím vyšší výnos pro město, apod.
Už dopředu ale bylo jasné, že všechny naše myšlenky, návrhy a změny do rozpočtu budou zamítnuty a bude schválen, tak jak byl vedením města sestaven.
Informace starosty o činnosti rady
● Ptali jsme se na nová pravidla vývozu odpadních vod, jakmile je obdržíme, dáme Vám je k dispozici.
● Ptali jsme se, kdy budeme znát novou ředitelku mateřské školky, vzhledem k informaci, že současná ředitelka MŠ, dle informace z rady města, končí k 31. 1. 2024. Dle starosty bude teprve vyhlášeno výběrové řízení a vše se stihne dle zákona.
Nová výše odměn radním a zastupitelům
Od 1. 1. 2024 dochází ke zvyšování odměn radním a zastupitelům. Chtěli jsme tuto odměnu snížit, ale byl schválen stejný koeficient odměn, jako je stávající.
Diskuse
Informačního médium města, tedy “Budyňské listy”:
Dle slibu technického pracovníka pana Medáčka měla být do konce roku vydána 3 čísla této tiskoviny. Protože jsme tento záměr sami navrhli, tak je naší povinností usilovat, aby první číslo vyšlo co nejdříve.
Ptali jsme se tedy na detaily vzhledem k realitě, že v roce 2023 žádné číslo vydáno nebylo. Dostali jsme odpověď, že se neví, kdy bude první číslo. Z diskuze bylo pouze patrné, že se vedení města snaží vymyslet, jak omezit případné články našich zastupitelů v tomto médiu (dle tiskového zákona máme právo na určitý prostor v obecních tiskovinách).
Smlouvy s nájemníky obecních bytů:
Na minulém zastupitelstvu jsme řešili nájemné v bytech. Vedení města nestihlo připravit navýšení plateb za nájemné, jak bylo dohodnuto a odsouhlaseno všemi zastupiteli na pracovním jednání v únoru roku 2023.
Shoda panovala na pravidelném každoročním navyšování o inflaci, toto jsme také my navrhovali.
Městem byl vybrán nový správce bytového fondu. Zároveň bylo přislíbeno, že zvýšené nájemné bude “ukládáno” na speciální účet, který bude sloužit k investicím právě zpět do bytového fondu.
Na náš podnět konečně v Budyni budeme vidět náklady a výnosy na jednotlivé bytové domy. Dochází konečně k tomu, že bytové hospodářství bude odděleno a snad v příštím roce budeme moci konečně vést debatu na základě přesných čísel.
Bohužel situace ohledně zvýšení nájemného dopadla zcela jinak, než bylo domluveno. Na dotaz, jakým způsobem v jednotlivých domech ke zvýšení nájemného došlo, nám starosta p. Kindl nedokázal odpovědět, pouze odpověděl “tak jsme se rozhodli”.
Například nájemníkům bytového domu č.p. 422 bylo nájemné zvýšeno o 60 % a přibyly jim nové platby do fondu oprav a fondu provozního, které dosud nikdy neplatili.
Starosta p. Kindl opět nedokázal toto blíže vysvětlit a dostala se nám stejná reakce “tak jsme se rozhodli”.
Evidentně je v bytovém hospodářství stále ještě chaos a dělají se nepromyšlené a nesystematické kroky vůči nájemníkům.
Situací vysokého nájemného v tomto domě jsme se zabývali dále. Prostudovali jsme nájemní smlouvu a zjistili jsme tyto zásadní nedostatky:
a) vedení města vydalo nový předpis nájemného od ledna 2024, přitom nájemníci měli smlouvy platné ještě v části roku 2024.
b) vedení města požadovalo od nájemníků platit nájemné od ledna 2024, přitom občanský zákoník vyžaduje oznámení o změně výše plateb s tříměsíční lhůtou předem.
c) vedení města požadovalo navýšení nájemného o 60%, přitom občanský zákoník toto neumožňuje.
Nesrovnalosti, které byly zjištěny, vyvolaly schůzku nájemníků se zástupci města a správcem bytového fondu.
Výsledkem je, že nájemníci tohoto domu budou platit vyšší nájemné pouze o 20% s platností až od dubna 2024.
Všichni nájemníci, kteří dostali nový předpis nájemného a mají ve smlouvě toto znění “Pronajímatel může navrhnout každoroční zvýšení nájemného podle ustanovení § 2249 občanského zákoníku”, by si měli tento paragraf prostudovat a ověřit si, zda je nový předpis nájemného v souladu s tímto ujednáním.
Zde výňatek § 2249:
(1) Neujednají-li si strany zvyšování nájemného nebo nevyloučí-li zvyšování nájemného výslovně, může pronajímatel v písemné formě navrhnout nájemci zvýšení nájemného až do výše srovnatelného nájemného obvyklého v daném místě, pokud navržené zvýšení spolu s tím, k němuž již došlo v posledních třech letech, nebude vyšší než dvacet procent. K návrhu učiněnému dříve než po uplynutí dvanácti měsíců, v nichž nájemné nebylo zvýšeno, nebo který neobsahuje výši nájemného a nedokládá splnění podmínek podle tohoto ustanovení, se nepřihlíží.
(2) Prováděcí právní předpis stanoví podrobnosti a postup pro zjištění srovnatelného nájemného obvyklého v daném místě.
(3) Souhlasí-li nájemce s návrhem na zvýšení nájemného, zaplatí počínaje třetím kalendářním měsícem po dojití návrhu zvýšené nájemné, jak bylo navrženo. Nesdělí-li nájemce v písemné formě pronajímateli do dvou měsíců od dojití návrhu, že se zvýšením nájemného souhlasí, má pronajímatel právo navrhnout ve lhůtě dalších tří měsíců, aby výši nájemného určil soud; návrhu podanému po uplynutí této lhůty soud nevyhoví, namítne-li nájemce, že návrh byl podán opožděně. Soud na návrh pronajímatele rozhodne o nájemném do výše, která je v místě a čase obvyklá s účinky ode dne podání návrhu soudu.
(4) Navrhuje-li nájemce snížení nájemného, použijí se ustanovení odstavců 1 až 3 obdobně.
Celý zákon najdete zde: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89#p2249
Elektronické informační desky
Již na několika předchozích zastupitelstvech jsme řešili tyto dle nás nepotřebné informační desky v příměstských částech a jejich vysokou investici.
Starostou jsme byli několikrát ujištěni, že proběhl test přes léto a na základě tohoto budou desky vráceny, na toto jsme se ptali několikrát a vždy se nám dostala odpověď “ano desky se vrátí”.
Byli jsme rádi, že se podařila dobrá věc a zabránili jsme nesmyslnému plýtvání s penězi (částka téměř 900 000,-Kč), jak bylo zcela nesmyslně naplánováno minulým vedením města.
A jaká byla realita na ZM v prosinci?
Starosta už netvrdí, že bylo domluveno, že se desky vrátí. Starosta a místostarosta tvrdí, že musíme testovat dál, protože nás dodavatelská firma požádala. Zní to dost podobně, jako když nás dodavatelská firma požádala o prodloužení termínu realizace stavby z důvodu počasí a tím jsme prodělali na penále miliony.
Dokonce nám bylo sděleno místostarostou Vančou, že budeme dělat referendum, zda občané desky chtějí.
Vjezdové cedule do Budyně
Upozornili jsme na nevzhledné vjezdové cedule na vjezdech do města. Požádali jsme, aby byly vyměněny za nové v moderním vzhledu reprezentující naše město. Zároveň jsme upozornili na tristní, až ohrožující stav dopravního značení v některých obcích, kde přes naše opakovaná upozornění nedochází k nápravě.
Rekonstrukce jídelny
Diskutovali jsme o této akci, jak bylo vedení města spokojeno s dodavatelem a rychlostí stavby. Dále jsme se pozastavili nad tím, proč jsou v kompletně zatepleném objektu s trojskly vstupní dveře ze dřeva a proč byly osazeny do původní ocelové zárubně.
Proč tam nejsou kvalitní dveře, které izolují, nám starosta Kindl vysvětlit nedokázal, prý to tak bylo naprojektované. Až půjdete do jídelny, udělejte si názor sami.
Nové webové stránky města
Nový vzhled webových stránek města řešíme od ledna roku 2023, závěrem roku se podařilo p. Vogelovi zajistit 3 nabídky od různých dodavatelů. Následovala diskuze o těchto nabídkách, jejich ceně a zpracování.
A jak to celé dopadlo?
Opět jinak než bylo domluveno. Práce pana Vogela a pana Snášela přišla nazmar. Nový web není třeba. IT správce p. Medáček ml. bude stránky pouze aktualizovat a doplňovat.
Smuteční síň na hřbitově
Na základě podnětů od občanů, jsme vznesli dotaz na úpravu vzhledu smuteční síně na hřbitově, bylo domluveno, že dojde ke zlepšení vzhledu.
Pracujeme pro Vás.
OPLB